Saturday, July 28, 2012

Søvnløshet - få hjelpen du trenger

Opplever en sporadisk søvnløs natt hver dag og igjen er normalt og transient søvnløshet påvirker oss alle fra tid til annen, særlig når vi er under personlige eller yrkesmessige stress, eller våre tidsplanen endres betydelig som følge av jet lag eller SKIFT arbeider. Men langvarig søvnløshet, varig i kanskje seks måneder eller mer, er en annen historie.


Hvis du har vært i stand til å sove hver kveld, eller de fleste netter, for en lengre periode, kan du vel lider alvorlig søvnløshet.


Hvis venstre ubehandlet, kan slike kronisk søvnløshet føre til en rekke betydelig mer alvorlig vilkårene, inkludert hodepine, høyt blodtrykk og enda en økt risiko for hjerteinfarkt og hjerneslag. What's more, Søvnforstyrrelser som dette kan forårsake tap av mental klarhet og vanskeligheter med å konsentrere seg. Søvnløshet og relaterte søvnproblemer har også vært knyttet til depresjon og andre alvorlige psykologiske og emosjonelle problemer.


Heldigvis, adressering problemet og få hjelpen du trenger for en bedre natts søvn, kan være relativt enkel. Om du lider av første søvnløshet (problemer fallende sover), midterste søvnløshet (problemet bor sover) eller sent søvnløshet (waking up for tidlig), en prosess av enkle justeringer i din daglige rutine, utøve, kosthold og sove tidsplan gradvis vil resultere i et nytt mønster sunn og oppfylle søvn.


En rekke naturlig søvn rettsmidler (urter, vitaminer og mineraler), når de brukes riktig, kan være et svært effektivt redskap for å overvinne søvnløshet og generere en bedre natts søvn. Faktisk noen bemerkelsesverdige urter og naturlig rettsmidler har vært medisinsk anerkjent som naturlig tilsvarende flere velkjente kunstig søvn aids og sove piller, og har blitt hyllet for sin effektivitet.


Hvis du fortsatt befinner deg sliter, selv etter å gjøre grunnleggende livsstilendringer og bruke utprøvde naturlig rettsmidler for søvnløshet (for ikke å nevne slik at en passende tidsperiode for at disse endringene skal tre i kraft), trenger du å søke råd fra en lege. I dette tilfellet kan du lider av mer alvorlige søvnløshet eller en relaterte sove uorden som sleep apnea, narkolepsi eller RLS, alle som krever veiledning av en medisinsk profesjonell.


Følgende spørreskjemaet hjelper deg med å finne ut hvilket søvnløshet:


Bare svar på hvert spørsmål "Sann" eller "False"


1. Jeg kan ikke huske sist gang jeg likte en god natts søvn.


2. Jeg har problemer med å sovner minst fire netter av hver sju.


3. Jeg ofte våkner i natt og kampen for å komme tilbake til hvilemodus.


4. Jeg våkner ofte minst en time eller mer før min alarm stueklokke ringene.


5. Oftere enn ikke, jeg gå til sengs og komme opp på samme tid hver dag.


6. Jeg følge et regelmessig mosjon rutine.


7. Mitt kosthold inkluderer en sunn balanse av frukt, grønnsaker og hele korn.


8. Jeg se på TV, eller har en datamaskin på soverommet mitt.


9. Min ektefelle/partner complains om min Snorking.


10. Jeg er ofte søvnig på dagtid og ofte våkne følelsen lei.


11. Jeg oppleve ofte en spennende eller Gjennomgangssystemet sensasjon i min Ben og føtter.


12. I find frequently myself ved et uhell fallende sover på dagtid.


Svare "true" til noen av de fire første spørsmålene vil hjelpe deg med å bekrefte det faktum at du kan være lider av alvorlig søvnløshet.


Svare "true" på spørsmål fem til åtte, men foreslår at du allerede har etablert livsstil vaner bidrar til en god natts søvn. Har problemer med å sove til tross for å følge en sunn treningsøkt, foreslår kosthold og daglig rutine at du kunne være lider av noen form for søvnløshet. Kan du prøve å bruke naturlig søvn rettsmidler til å administrere din tilstand, og vurderer å søke råd hos en medisinsk profesjonell hvis den hardnakkethet.


Svare "true" til den siste kan fire spørsmålene indikere at du lider av alvorlig søvnløshet eller en relaterte sove uorden, og du bør søke råd fra en medisinsk profesjonell.


Copyright © 2005 Donald Saunders - http://help-me-to-sleep.com

No comments:

Post a Comment